Vliegangst? Een gevoel dat vele mensen overvalt. Hoe kan je nu die angst overwinnen om toch met het vliegtuig te reizen?

Tips die je kunnen ondersteunen om je grenzen rond vliegangst te verleggen.
USP
Preventieve stappen
Ontdek welke kruiden helpen om je mentale balans te vinden
De factor 'stress' in het hele verhaal
Paragraphs

Stress of angst is een automatische reactie die ons lichaam heeft op een bepaalde situatie of uitdaging die buiten onze comfort zone ligt.

Het is een ervaring waar elke persoon wel eens mee te maken heeft en elk van ons anders reageert.

Dit gevoel overvalt ons vaak omdat we bang zijn de controle te verliezen, onder druk moeten presteren, ons kwetsbaar zullen moeten opstellen en dat we zo in een oncomfortabele situatie zullen terecht komen. Ook al is die uitdaging of situatie niet levensbedreigend, hierdoor wordt ons lichaam overvallen met zenuwachtigheid, stress, soms zelfs overmatig zweten, pijn in de hartstreek, druk op de borst, hyperventilatie, hartkloppingen, of in het ergste scenario een paniekaanval. In vele gevallen kiezen we er dan ook voor om deze angsten of stress-situaties zoveel mogelijk te vermijden. Maar dat beperkt ons in het normaal functioneren en in het beleving van plezier maken met anderen, het delen van kleine dingen die ons gelukkig kunnen maken.

 

inside plane

Vliegangst is een vaak voorkomende angst waar blijkbaar één op de vier mensen last van heeft.

We beseffen hoe kwetsbaar we zijn als we op een vliegtuig stappen.

We verliezen de controle bij het horen van het hevige geluid van de motoren bij het opstijgen, de kracht waarmee je achteruit wordt geduwd, druk op de oren door de snelle stijging, het plots dalen van het toestel, bij elke turbulentie stellen we ons de vraag of dit wel normaal is, enz. Hoe kan je nu die angst overwinnen om toch met het vliegtuig te kunnen reizen? Hieronder kan je enkele zeer efficiënte tips terugvinden die je mentaal zullen ondersteunen bij het trotseren van deze uitdaging.

Eerst en vooral enkele zaken die je kan toepassen enkele uren voor je op het vliegtuig stapt.

Eet en drink gezonde voedingsmiddelen.

D.w.z. gebruik geen stimulerende middelen zoals bijvoorbeeld cafeïne of nicotine. Alcohol kan ontspannend werken, maar droogt het lichaam en vnl. de hersenen uit, wat maakt dat ze minder goed kunnen functioneren en dus ook niet kunnen bewust omgaan met deze situatie. En alcohol kan enkel helpen ontspannen bij korte vluchten (minder dan een uur vliegen), wat meestal niet het geval is. Drink dus voldoende water of eventueel een kruidenthee. Best vermijden we suikerrijke voedingsmiddelen want deze geven hoge pieken energie en zorgen er dus voor dat het zenuwachtig gevoel alleen maar toeneemt

Er zijn een aantal kruiden die ondersteunend werken

Ze helpen ons lichaam vrij direct te relaxeren, de situatie te relativeren en onze zenuwen opnieuw onder controle proberen te krijgen.

De combinatie van Salie, Rozemarijn en Tijm zorgt ervoor dat de werkzame stoffen in deze kruiden het autonoom zenuwstelsel in balans houden.
Borneol is een zeer efficiënte inhoudsstof die in extracten van deze planten voor komt, snel wordt opgenomen en ervoor zorgt dat de permeabiliteit van de bloed-hersenbarrière verbetert. Lavas en Panax ginseng zijn kruiden die adaptogenen bevatten. Deze hebben invloed op de doorbloeding thv het hart, maar ook van de hersenen. Daarom zijn beide interessant omdat stimulatie van de doorbloeding angst of stress reduceert. Deze kruiden kunnen je op een natuurlijke manier helpen om met angsten of stress-situaties bewust om te gaan, zonder enige bijwerkingen.

Borneol Vliegticket

Stel dat je naast de piloot kon zitten en hij je op elk paniekmoment gerust kon stellen dat het helemaal normaal is waarom er nu net turbulentie is, dat alles onder controle is.

Professionele begeleiding dan?

Er bestaat sinds enkele jaren een app, nl. SkyGuru, die je de gehele vlucht geruststellende info geeft over de misschien iets te onbekende, luide geluiden die de motoren maken en info geeft over het weer en de vlucht. Professioneel advies van opstijgen tem het landen zodat de verlammende angst zo omgetoverd wordt in begrijpende informatie die je opnieuw een gerust gevoel kunnen geven en van jou terug positief denkend persoon maken.